Beweegblog #54 – Sluipmoordenaar die prediabetes heet

Deze week in het nieuws aandacht voor de verborgen epidemie die dankzij onderzoek van de Universiteit van Maastricht aan het licht is gekomen. Hieruit blijkt dat de bloedsuikerspiegel van zeker 1,4 miljoen landgenoten verhoogd is. Het Diabetes Fonds noemt de cijfers ‘alarmerend’.

 

De belangrijkste oorzaak van de enorme stijging is een ongezonde leefstijl, stelt hoogleraar diabetologie Hanno Pijl: “Het heeft te maken met onze voedselmarkt, de manier waarop we continu achter onszelf aanhollen op het werk, chronische stress hebben, we bewegen te weinig, roken sigaretten, drinken teveel alcohol.” In onze gemeente zijn we onlangs gestart met de Nationale Diabetes Challenge om hier lokaal iets aan te doen.

 

Drie jaar geleden refereerde ik al eens aan uitspraken en adviezen van Hanno Pijl. Toen leidde hij al de noodklok en waarschuwde hij dat er een “tsunami van welvaartsziektes op ons af komt”. Dan hebben we het niet alleen over diabetes. Ruim 10 miljoen mensen hebben momenteel een chronisch aandoening in ons land, oftewel 59%(!) van de bevolking.

 

Volgens Pijl wordt er in de praktijk nog te vaak naar medicatie gegrepen om de schade te beperken, terwijl de sleutel juist in de leefstijl zit. Door bijvoorbeeld aanpassingen in voeding kunnen ziektes, zoals diabetes, voorkomen worden of omgekeerd. Zijn adviezen op het gebied van voeding deel ik graag met jullie omdat ik mij er volledig in kan vinden:

  • Vermijd industrieel geproduceerde voedingsmiddelen.
  • Groente en fruit zijn de basis van dagelijkse voeding.
  • Gebruik volvette melkproducten, vooral yoghurt, kwark en kaas.
  • Wees zuinig met zetmeel (brood, pasta, rijst, aardappelen.
  • Gebruik altijd volkoren graanproducten (met mate).
  • Eet elke dag een handje ongezouten noten.
  • Eet ten minste 2 keer per week vette vis.
  • Eet matig vlees (gevogelte is beter dan rood).
  • Gebruik olijfolie als dressing en om te braden.
  • Drink water/koffie/thee in plaats van fris- of fruitdrank

 

Guus Kroes is Sociaal Werker namens Mens en Welzijn Voorst. Zou jij na het lezen van zijn blog ook wel meer in beweging willen komen, maar heb je hier bepaalde hulp bij nodig? Neem gerust contact op via telefoonnummer: 06 40 10 36 11 of g.kroes@mensenwelzijn.nl

Guus Kroes (Mens en Welzijn Voorst)
Volg mij via
Laatste berichten van Guus Kroes (Mens en Welzijn Voorst) (alles zien)